My LiFe~

My LiFe~
My Part Timer, My Inspiration, My Health ^_^

Info

Dapatkan Set Shaklee anda disini
Wakil Shaklee anda di Bandar Penawar, Pengerang, Felda Kledang/Tunggal/Adela/Sening, Felda Air Tawar, Sg. Mas, Bandar Mas, Lok Heng, Waha/Simpang Waha/Easter.
Penghantaran ke seluruh Malaysia.

Hubungi/email: ju_262_umi@yahoo.com

Wednesday, January 6, 2016

Kehamilan : the journey..

Assalamualaikum... ada yang tertanya-tanya apa rahsia atau ikhtiar yang saya lakukan sehingga diizinkan Allah untuk diberikan peluang hamil?

Alhamdulillah.. segala puji hanya bagi Allah... saya cuma berkongsi pengalaman.. semoga mereka yang tercari-cari formula atau cara ikhtiar lain (seperti saya dulu), akan mencuba nya... semoga kalian diberi ketenangan dalam menghadapi saat-saat sukar soalan dari mereka yang prihatin...

Berikut merupakan apa yang saya rasa pada saat pertama saya lihat pregnancy test saya ada dua jalur jalur kedua agak kabur ... Tidak percaya!

Ye.. saya xpernah lihat bagaimana tester tu secara live... semasa afnan (anak pertama saya yang sekarang hampir masuk darjah 1), saya tak pernah berpeluang lihat sendiri tester yang berjaya / positif.. hehe.. masa afnan dulu pun, dah masuk tahun kedua baru diberitakan hamil.. itu pun selepas saya alami sakit perut dan demam (demam urat kot kata orang-orang tua).. mak mertua pesan supaya pergi mengurut dengan arwah mak jiran saya..orangnya kecil saja.. sudah tua..tapi untuk urut saiz badan macam saya beliau masih gagah lagi... beliaulah yang pertama sekali urut saya, dan katanya... eh.. ni macam ada isi... nanti pergi cek ye..

Saya pun esoknya terus g klinik keluarga Dr Noram di kota tinggi .. Alhamdulillah.. dr suruh test air kencing, memang positif.. hehe.. so memang xtau macam mana bentuk positif nya test tu..hehe..


Ok.. jadi bila kali kedua ni (sebelum ni Alhamdulillah, tiada masalah gugur atau masalah besar yang lain).. balik dari urusan kenduri adik di Seremban 2, badan jadi letih sangat... kepala bila diri tu, rasa berat sangat... badan kalau diri lama-lama tu rasa berpeluh2.. mula-mula ingatkan tekanan rendah makin teruk.. yela kan..mungkin penat sangat sebab seronok membantu urusan perkahwinan adik..tolong adjust pelamin dari A-Z, tolong adjust bilik pengantin, tolong tengokkan urusan bungkus goodies bag, tolong sibuk time kenduri.. (tapi tu semua 60% je..hehe..xbanyak pun..).. makan minum pun xberapa menentu..

Mujur la tergerak hati cerita kat group family.. Dan abg ipar, Dr Nurman pun pesan, test air kencing.. hehe.. masa ni macam saya tersenyum sinikal.. biar betul! baru je beberapa hari bersama suami dan terus balik Seremban selama seminggu.. tapi memang niat nak bantu settlekan hal2 perkahwinan adik, no matter how.. dan dgn niat, Allah beri sedikit ganjaran berupa anak (betapa niat tu penting untuk disetkan)

Ok.. walaupun tersenyum sinis.. saya masih juga buat apa yg doc suruh.. yela kan.. bab2 badan ni kita serah pada pakar badan.. test2... keluar dua jalur! erm... macam nak hepi.. macam takut nak hepi.. simpan dulu.. sebab kabur.. kot la saya je perasan lebih nanti.. ni dengan suami pun xcakap.. tapi letak strip tu kat tempat suami blh nampak..hehe..

Cerita kat kawan yang baru pregnant (Alhamdulillah, beliau pun dah tunggu hampir 4 tahun untuk dapatkan anak..dan.. nak cerita pun kena tgk juga insan mana yang tidak terguris dengan cerita kita), dia pesan, kak.. tgu seminggu lagi baru test..

hihi... xsempat tunggu seminggu! lusanya terus test jg..hehe.. dapat jg dua line.. tapi masih kabur cuma lebih pekat dari strip lepas.. erm... xtau nak happy ke tak... hehe.. bukan xsuka tau.. tapi takut nak happy lebih2 sebab xconfirm..

Cerita kat mak pun, macam belum boleh happy.. sampai mak risau, kita ni macam yang lain, xhappy dgn kehamilan kedua, xseperti kehamilan pertama... hehe.. ampun mak.. cuma nak tunggu confirmation doc.. dulu tu awal2 tau lagi memang dah jumpa doc..hehee  .. lagipun ada kawan yang baru gugur pada awal kehamilan.. jadi trauma nak cerita awal..

Ok.. dipendekkan cerita, tak lama lepas tu jumpa doc, doc scan nampak kantung.. dan ada 'kawan' pula.. cyst yg hilang pada 5 bulan lepas datang menampakkan diri semula.. doc kata, kantung ada.. tapi xtau baby boleh survive ke tidak.. ahh.. sudah!.. doc pun xhappy cite kat kita.. hua hua... makin trauma la...

tgu next 2 weeks.. kita cek lagi...

Ya Allah.. nak tunggu 2 weeks tu macam ape je... Allah je yang tahu keresahan di hati ni...

(..bersambung..)

1 comment: