My LiFe~

My LiFe~
My Part Timer, My Inspiration, My Health ^_^

Info

Dapatkan Set Shaklee anda disini
Wakil Shaklee anda di Bandar Penawar, Pengerang, Felda Kledang/Tunggal/Adela/Sening, Felda Air Tawar, Sg. Mas, Bandar Mas, Lok Heng, Waha/Simpang Waha/Easter.
Penghantaran ke seluruh Malaysia.

Hubungi/email: ju_262_umi@yahoo.com

Thursday, March 19, 2009

kemaafan

salamun alaik dan salam sejahtera...
sudah lama rasanya tak dititipkan kata-kata di sini...
pagi ini rasa tertarik2 hati ini untuk menulis sesuatu...
kemaafan..
rupa-rupanya tak semudah yang kita sangkakan..dulu ingatkan lau org tersinggung kita,org marah kita,org mencaci kita,then kita maafkan..itu je kemaafannya..rupa-rupanya ia memerlukan lebih dari itu...

kemaafan yang membina adalah apabila..
pada seseorang atau keadaan yang membuatkan kita tak puas ati sepanjang masa...tiap kali pandang atau berada dalam keadaan itu,kita rasa kita harus membalas dendam padanya akibat rasa xpuas ati itu..lalu kita akan membuatkan diri kita lemah dan hanyut dalam keadaan yang amat merugikan..sebab ati kita jadi sempit kerana tertumpu pada keinginan ingin membalas dendam. (membalas dendam pada orang kerana mungkin dia xmemenuhi keinginan kita pada suatu perkara, membalas dendam pada keadaan kerana mungkin keadaan yang susah dan malang itulah menjadikan kita malas untuk memperbaiki diri kita)

lalu..macam mana nak beri kemaafan ni...?bagi diri ini,kemaafan ini antara yang masih belum ku berikan...kerana aku tak pernah fikir ada kemaafan seperti ini...yang ku tahu,aku sering rasa xpuas ati..ingin rasa memulangkan paku buah keras pada seseorang.agar dia rasa apa yang aku rasa...rupanya, memang salah hitungan dan tafsiran aku...kerana jika aku masih terus dalam keadaan ini,aku takkan dapat mencapai impian aku yang lebih besar...sampai bila-bila pun aku akan terikat pada keadaan yang sempit dan merimaskan ini...sedangkan manusia lain aku xmampu mengubahnya...hanya diri aku yang mampu mengubah diri aku...selama ini aku tak mampu untuk menganjakkan diriku untuk merubahnya...sehingga aku melihat sendiri kuasa memaafkan itu dalam rancangan Oprah...dalam rancangan itu,ada insan lebih malang dari diriku..lebih besar ujiannya dari ku..aku harap aku mampu mengubahnya...aku harap aku akan dapat kuasa memaafkan itu...ditambah lagi dengan fikiran yang positif..inilah masanya dan peluang untuk aku amalkan apa yang aku pernah aku pelajari dulu...

No comments:

Post a Comment