My LiFe~

My LiFe~
My Part Timer, My Inspiration, My Health ^_^

Info

Dapatkan Set Shaklee anda disini
Wakil Shaklee anda di Bandar Penawar, Pengerang, Felda Kledang/Tunggal/Adela/Sening, Felda Air Tawar, Sg. Mas, Bandar Mas, Lok Heng, Waha/Simpang Waha/Easter.
Penghantaran ke seluruh Malaysia.

Hubungi/email: ju_262_umi@yahoo.com

Tuesday, April 13, 2010

Muhasabah

Dia cuba memuhasabah dirinya.. Dia tertanya-tanya, jika dulu dia seorang yang pandai menghormati orang...apatah lagi terhadap insan yang punya kedudukan tinggi dalam hidupnya... walaupun tidak dinafikan terkadang terlepas juga tutur kata dan sikapnya..tetapi itu terlalu jarang.. Dia sedaya mungkin cuba menjaga hati orang..

Tapi...kenapa kini sikapnya itu bagai sudah pudar?adakah kerana pendiriannya (jika insan lain menghormatinya,maka dia pasti akan menghormati insan itu.. Malah xmustahil untuk menyanjunginya..jika seseorang tidak menghormati dirinya,apa gunanya dia terlalu menjaga hati mereka) Adakah pendirian itu yang membuatkan dia bersikap begitu terhadap insan itu? Puas dia cuba menggapai semula sikap itu agar kembali dalam dirinya..namun...seringkali dia gagal...

Tiap kali dia bersikap begitu (tidak menghormati), dia pasti akan menitiskan air mata menyesal.. Sesal kerana tidak mampu mengekalkan sikap itu (menghormati dan menyanjungi) kepada insan yang mempunyai tempat di hatinya.. Dan tiap kali juga selepas itu dia akan berazam untuk belajar menghormatinya.... Namun... dia masih keliru, kenapa dia masih tidak mampu.. Adakah hanya dia sahaja yang perlu muhasabah diri? Perlukah dia meluahkan perkara ini kepada insan itu?

Sesungguhnya dia tidak sanggup melihat hati insan itu terluka.. tak pernah sanggup.. namun apakan daya.. hatinya benar-benar tidak mampu mengatasi situasi itu.. Dilubuk hatinya yang paling dalam, dia mengharapkan agar insan itu dibukakan pintu hati oleh Allah serta dilembutkan hati untuk mengakui tanggungjawabnya sebagai seorang yang paling diamanahkan dalam keluarganya.. Lantas memperbaikinya.. Agar hati dia lebih lembut dan senang untuk lebih menghormati dan mengasihi..

Salam sayang dari hati yang benar-benar cintakannya....

No comments:

Post a Comment