My LiFe~

My LiFe~
My Part Timer, My Inspiration, My Health ^_^

Info

Dapatkan Set Shaklee anda disini
Wakil Shaklee anda di Bandar Penawar, Pengerang, Felda Kledang/Tunggal/Adela/Sening, Felda Air Tawar, Sg. Mas, Bandar Mas, Lok Heng, Waha/Simpang Waha/Easter.
Penghantaran ke seluruh Malaysia.

Hubungi/email: ju_262_umi@yahoo.com

Monday, September 21, 2015

7 FUNGSI ZINC INI MENYEBABKAN ANDA TERFIKIR UNTUK AMALKAN ZINC SETIAP HARI.

1) Kesihatan Manusia 

Zinc merupakan elemen surih yang penting untuk manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Ia berfungsi dan memainkan peranan penting di lebih daripada 300 enzim lebih dalam badan manusia . Tubuh dewasa mengandungi kira-kira 2-3 gram zinc . Zinc didapati di semua bahagian badan iaitu di organ-organ , tisu , tulang , cecair dan sel-sel . Otot dan tulang mengandungi paling banyak zinc badan ( 90 % ) . Kepekatan Zinc yang tinggi ialah di dalam kelenjar prostat dan air mani . 

2) Pertumbuhan dan Pembahagian sel 

Zinc penting terutama semasa mengandung, membantu janin membesar dan membahagi sel dengan cepat. Zinc juga membantu untuk mengelakkan keabnormalan dan kelahiran pra-matang . Zinc penting untuk mengaktifkan pertumbuhan - ketinggian, berat badan dan pertumbuhan tulang - pada bayi , kanak-kanak dan remaja. 

3) Kesuburan 

Zinc memainkan peranan yang penting dalam kesuburan . Bagi lelaki, zinc melindungi kelenjar prostat daripada jangkitan ( Prostatitis ) dan akhirnya daripada pembesaran ( hipertropi prostatik ) . Zinc membantu mengekalkan jumlah sperma, pergerakan dan tahap normal serum testosteron. Pada perempuan , zinc boleh membantu merawat masalah haid dan mengurangkan gejala yang berkaitan dengan sindrom prahaid ( PMS ) . 


Male Anatomy of Reproduction: The Prostate

Prostate

Copy the BEST Traders and Make Money (One Click) : http://ow.ly/KNICZ


Prostate
Prostate

Copy the BEST Traders and Make Money (One Click) : http://ow.ly/KNICZ

4) Sistem imun 

Antara semua vitamin dan mineral , zinc menunjukkan kesan yang kuat ke atas semua sistem imun penting. Zinc memainkan peranan yang unik dalam T - sel . Tahap zinc yang rendah membawa kepada kekurangan dan kelemahan T - sel yang tidak dapat mengenali dan melawan jangkitan tertentu. Peningkatan tahap zinc telah terbukti berkesan dalam pertempuran radang paru-paru dan cirit-birit dan jangkitan lain . Zinc juga boleh mengurangkan tempoh dan tahap selesema biasa . 

Sistem Imun Manusia 

5) Rasa, Bau dan Selera Makan 

Zinc mengaktifkan kawasan otak yang menerima dan memproses maklumat daripada sensor rasa dan bau. Tahap zinc di dalam plasma darah dan kesan zinc pada lain-lain nutrien, seperti tembaga dan mangan, mempengaruhi selera dan citarasa . Zinc juga digunakan dalam rawatan anoreksia. 

6) Kulit, Rambut dan Kuku 

Anatomical Structures of Human Skin 

Struktur Kulit Manusia 

Zinc mempercepatkan pembaharuan sel-sel kulit . Krim zinc digunakan untuk bayi bagi melegakan ruam lampin dan menyembuhkan luka dan kecederaan. Zinc juga telah terbukti berkesan dalam merawat jerawat, masalah yang memberi kesan terutamanya terhadap remaja, dan zinc telah dilaporkan mempunyai kesan positif ke atas psoriasis dan neurodermitis . Zinc digunakan sebagai agen anti -radang dan boleh membantu melegakan tisu kulit, terutamanya dalam kes-kes Poison Ivy , selaran matahari, lepuh dan penyakit gusi tertentu. Zinc penting untuk rambut yang sihat. Tahap zinc yang tidak mencukupi boleh menyebabkan kehilangan rambut , rambut yang kelihatan nipis dan kusam juga beruban lebih awal. Terdapat juga beberapa syampu yang mengandungi zinc untuk membantu mencegah kelemumur 


Kuku
 
7) Penglihatan 
Mata 

Kepekatan zinc yang tinggi juga terdapat di dalam retina. Dengan peningkatan umur, penurunan zinc retina seolah-olah memainkan peranan dalam pembangunan degenerasi makular berkaitan dengan usia ( AMD ), yang membawa kepada kehilangan separa atau lengkap penglihatan. Zinc juga boleh melindungi daripada rabun malam dan menghalang perkembangan katarak . 

Siapa yang memerlukan zinc ? 

Setiap orang memerlukan zinc. Kanak-kanak memerlukan zinc untuk membesar , orang dewasa memerlukan zinc untuk kesihatan . Berkembang bayi , kanak-kanak dan remaja , wanita hamil dan ibu-ibu menyusukan anak , atlet , vegetarian dan orang tua sering memerlukan lebih zinc . 

Dari mana kita mendapatkan zinc? 

Kita mendapat zinc terutamanya daripada makanan yang kita makan. Sumber utama zinc ialah daging merah, daging ayam, ikan, makanan laut, bijirin dan produk tenusu . Zinc yang paling baik untuk tubuh daripada sumber daging . Serapan makanan berasaskan tumbuhan adalah umumnya lebih rendah disebabkan oleh serat dan asid phytic yang menghalang penyerapan zinc . Diet yang seimbang adalah cara terbaik untuk bekalan zinc pada badan anda. 

Suplemen zinc atau suplemen multi - vitamin / multi- mineral harian boleh diambil jika pengambilan pemakanan anda tidak mencukupi .




No comments:

Post a Comment